Parmentier Luxe Modeontwerper

Het genot van kwaliteit en schoonheid sinds 1962 in pels, omgekeerd lam, leder & daim, kasjmier, luxe regenjassen

Het huis Parmentier
Vakmanschap – Ontwerper

Vrouwen meer aangetrokken door professionele modellen

Vrouwen meer aangetrokken door professionele modellen

Vrouwen doen wel eens hun beklag dat er op de covers van tijdschriften en modebladen altijd perfecte modellen afgebeeld staan. Het Duitse vrouwenmagazine Brigitte besloot daarom twee jaar geleden om voortaan “echte vrouwen met gewone maten” op de cover te zetten maar keert nu op haar stappen terug.

Het tijdschrift kreeg destijds veel lof voor zijn initiatief. Zo werden de voorbije twee jaar meer dan duizend “echte” vrouwen, tussen 18 en 68 jaar, op de cover geplaatst. Daarop lieten ze zich “zien zoals ze zijn” en gaven zo een realistisch beeld van hoe de meeste vrouwen er echt uitzien: met rondingen, rimpeltjes, een buikje of andere ‘kwaaltjes’.

Desondanks heeft de directie van Brigitte toch beslist om terug met professionele, jonge en slanke modellen te werken. Sinds de introductie van de cover met  ‘gewone’ modellen waren de verkoopcijfers van het tijdschrift immers drastisch gekelderd.  Hoewel veel vrouwen klagen dat deze perfecte modellen hen met complexen opzadelen, nemen ze blijkbaar toch bij voorkeur een tijdschrift mee naar huis met  op de cover een model met de perfecte maten, liever dan eentje waarbij ze - bij wijze van spreken - een spiegelbeeld van zichzelf zien.

De directie van het tijdschrift Brigitte is tot de conclusie gekomen dat vrouwen simpelweg graag in een tijdschrift bladeren met mooie prentjes en waar, in de eerste plaats de mode een prominente plaats krijgt. Volgens hun analyse blijkt dat, bij een professionele modellenfoto, de vrouw in de eerste plaats naar de kleding kijkt. Wanneer op de foto echter een ‘gewoon’ model staat, laat de lezeres zich gemakkelijk afleiden door dit model, en dan vooral het gezicht, en komt de kleding pas op de tweede plaats. Het komt erop neer dat professionele modellen eigenlijk minder opvallend zijn dan de kleding die ze presenteren. Maar dat deze kleding door hen wel op de beste manier wordt overgebracht en dit zonder dat ze de lezeres afleiden door hun figuur, hun blik of hun persoonlijkheid, wat wel het geval is met het ‘gewone’ model.

En finaal is het toch dat waar het om draait in mode magazines: een model moet de kleding op een zo aantrekkelijke manier presenteren en zo de lezeres overtuigen van de schoonheid van het kledingstuk. Wanneer vrouwen naar de modereportages in een magazine kijken dan wensen ze mee te gaan in de  droomwereld en de illusies van deze foto’s en niet afgeleid te worden door een spiegelbeeld van zichzelf. Dat er af en toe eens iemand is die zeurt dat deze professionele mannequins de vrouw met complexen zou opzadelen, nemen de reportagemakers erbij.