Parmentier Luxe Modeontwerper

Het genot van kwaliteit en schoonheid sinds 1962 in pels, omgekeerd lam, leder & daim, kasjmier, luxe regenjassen

Licht en Trendy
in pels, omgekeerd lam, leder & daim, kasjmier, luxe regenjassen

NL | FR

Neemt mode de grote modehuizen over?

Neemt mode de grote modehuizen over?

Steeds meer collecties. Uitverkoop. Verspilling. De mode-industrie is ontspoord. De Covid-19-pandemie heeft de ontsporing van de afgelopen jaren versneld. Deze ontsporing benadrukt de voordelen van bont.

Een ongezond systeem
Laten we een tour maken door het internationale modesysteem, zodat we precies kunnen begrijpen waarom de situatie zo slecht is dat de mode-industrie nu zelfs zegt dat het zo niet verder kan.

Het tempo bij vele modemerken is de laatste 7 jaar dramatisch gestegen. Dit is vooral door het online winkelen, waar je 24/7 kleding kunt kopen, en de consument die constant geprikkeld wordt via de sociale media. De afgelopen jaren zijn steeds meer tussen-seizoen-collecties ontstaan. En zo wordt er steeds meer kleding geproduceerd. Het is zo dramatisch, dat de mode-industrie zichzelf tot aan de rand van de afgrond heeft geduwd.

Een ander probleem is dat de kleding van de grote modehuizen maanden onderweg is. In die tijd zijn foto's van hun collecties via sociale media overal op het internet te vinden en ondertussen hebben retailers, zoals Zara, die een productietijd van twee weken hebben, de collecties al gekopieerd. Tegen de tijd dat de collecties van de grote modehuizen in de winkels aankomen, is het niet meer nieuwswaardig, en zo heeft de mode de grote modehuizen overgenomen.

Tegenwoordig is de levensduur van kledingstukken in een winkel maximaal twee maanden - daarna zijn de kledingstukken niet langer relevant en kunnen ze niet worden verkocht, tenzij het in de uitverkoop is. Nu hebben we een einde-seizoens-uitverkoop, mid-seizoens-uitverkoop, Black Friday enz.. Kleding is bij sommige merken zo goedkoop geworden dat ze maar één keer wordt gedragen en daarna weggegooid. De mode-industrie heeft een waanzinnig consumentengedrag gecreëerd dat bovendien zeer schadelijk is voor het milieu.

Terug naar de oude deugden
De Corona-crisis heeft de productielijnen en de afzet van vele modemerken volledig ontwricht. De crisis die daardoor in de modesector is ontstaan heeft belangrijke spelers binnen de sector tot het besef doen komen dat het zo niet verder kan. Deze hele ontwikkeling culmineert in het initiatief dat de naam #rewiringfashion draagt. Bijna 2.000 modemerken hebben toegezegd een remake van de industrie te steunen.

#Rewiringfashion wil terug naar het produceren van kwaliteitskleding, die beter is voor de planeet en die duurzaam is geproduceerd. Kleding die na twee maanden niet verouderd is en die kan worden gerecycled. Ze willen terug naar de liefde voor het vakmanschap en mooie kwalitatieve materialen.

Op basis van de bovenstaande waarden zijn bontcollecties altijd gemaakt geweest. In feite bezit bont alle kwaliteiten waar de mode-industrie nu terug op zoek naar is.

De mode-industrie zal nooit meer hetzelfde zijn na de coronapandemie, en de bontsector, met slechts één collectie per jaar, is een voorbeeld voor het nieuwe en verbeterde modesysteem. Bont is verantwoordelijk, het is vakmanschap en het is het tegenovergestelde van overproductie. Het restylen van oude bont is iets dat altijd al integraal deel heeft uitgemaakt van het businessmodel van de bontwinkel. Bont is altijd al het contrast geweest van de fast-fashion.

Bekijk hieronder de video-campagne van de bontsector.