Parmentier Luxe Modeontwerper

Het genot van kwaliteit en schoonheid sinds 1962 in pels, omgekeerd lam, leder & daim, kasjmier, luxe regenjassen

Kent u écht het huis Parmentier?
Vakmanschap – Ontwerper

De toekomst van mode en artificiële intelligentie.

De toekomst van mode en artificiële intelligentie.

Artificiële intelligentie (AI) wordt in bijna elke branche ter wereld gebruikt, dus nu ook in de mode-industrie. Grote mode-concerns investeren enorme bedragen in AI-systemen die hen kunnen voorzien van klantenfeedback. Deze wordt bekomen via analyse van sociale mediapagina's. Hierbij wordt nagegaan wat mensen allemaal bezig houdt. Vervolgens moet het AI-systeem beoordelen of een bepaald product, stijl of item kans maakt om in de markt te worden gezet of niet.

Wat Artificiële intelligentie echter niet doet is zeggen wat duurzame mode is want er is geen universele definitie van ‘duurzame mode.’ Dus vult ieder merk dit naar eigen goeddunken in en worden consumenten over de hele wereld gehersenspoeld met allerlei verhalen van mode-merken die hun eigen visie van duurzaamheid in de verf zetten waarbij ze de concurrentie proberen te overtreffen met allerlei beloften en claims om finaal meer consumenten te lokken.  

Maar volgens een recent onderzoek van de Market Report Gazette zijn de merken die het meest investeren in Artificiële intelligentie de leiders in de productie van niet-duurzame plastic mode, gelinkt aan uitbuiting van werknemers en waterverspilling. Niet echt zaken die met duurzaamheid te maken hebben. De conclusie van het onderzoek is dat AI door de fast-fashion wordt gebruikt om, via mooie marketing-praatjes rond duurzaamheid, hun invloed op de consument te versterken en vooral om hun winstmarge te verhogen.
Een voorbeeld: een befaamd Italiaans modemerk heeft zijn collectie bontsjaals vervangen door nepbontsjaals met het bijhorende marketingpraatje rond duurzaamheid. Maar in werkelijkheid wordt nepbont gemaakt van synthetische vezels, zoals acryl en polyester. Het is dus eigenlijk een soort plastic. Dit basismateriaal kost een fractie van wat echt bont kost en bij het maken van de sjaals zijn bovendien geen dure ambachtsmensen meer nodig. Maar wat niet verandert is, is de prijs die de liefhebber van het merk moet betalen voor zijn nieuwe sjaal.

Wij hebben geen Artificiële intelligentie nodig om onze conclusies te trekken.